درباره بهار گردشگری

موسسه آموزش عالی بهار اولین برگزارکننده دوره های MBA ،DBA و Post DBA در سه حوزه ی گردشگری، هتلداری و گردشگری سلامت. و مجری برگزاری دوره های رسمی گردشگری. دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی.

اطلاعات تماس
آدرس :تهران، خیابان شیخ بهایی، شهرک والفجر، خیابان ایرانشناسی، خیابان شهرداری، بنیاد ایرانشناسی،ساختمان تحصیلات تکمیلی، طبقه دوم،دفتر آموزش های گردشگری و هتلداری بهار
info[ @ ] bahartourism.com
02188735566
02188740058
Follow Us
رشته مدیریت گردشگری

رشته مدیریت گردشگری چیست؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سفر کردن و هم‌صحبتی با ملیت‌های مختلف علاقه دارید، رشته مدیریت گردشگری یک انتخاب مناسب برای شما است. در این رشته شما با فرهنگ و تاریخ اقوام مختلف آشنا خواهید شد.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌ها و شرایط تحصیل در این رشته آشنا کنیم تا شناخت بهتری نسبت به این رشته و گرایش‌های آن به دست بیاورید. این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر وارد بازار کار شوید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با رشته مدیریت گردشگری

صنعت گردشگری جزو یکی از مهم‌ترین صنایع پول‌ساز در جهان است که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را برای مردم کشورها فراهم کرده است. صنعت گردشگری یک درآمد پایدار در هر کشوری به حساب می‌آید. همین موضوع باعث شده است تا رشته‌ای اختصاصی با همین نام و با گرایش‌های مختلف در دانشگاه تدریس شود.

مدیریت گردشگری برای چه کسانی مناسب است؟

تنوع مباحث مطالعاتی این رشته از یک طرف و وسعت دانش و مباحث نظری آن از طرفی دیگر توانسته است افراد مختلفی را به این رشته جذب کند. رشته مدیریت گردشگری برای علاقه‌مندان به سفر و برنامه‌ریزی آن، میراث فرهنگی شهرها و کشورهای مختلف، صنایع دستی اقوام مختلف، تدارکات و برنامه‌ریزی‌های تورهای مسافرتی یک گزینه‌ پیشنهادی مناسب است.

همچنین، در این رشته دانشگاهی خدماتی که برای مسافران و گردشگران ارزش افزوده دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌صورت کلی، تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی‌ای که در رابطه با سفر اتفاق می‌افتد، به عنوان زیرمجموعه این رشته است. وظیفه یک فارغ‌التحصیل رشته گردشگری این است که بتواند اوقات خوشی را برای مشتریان و مسافران خود به وجود آورد.

زیرشاخه‌های رشته مدیریت گردشگری

رشته گردشگری یا همان رشته مدیریت جهانگردی دارای چندین زیرشاخه است که هر کدام از جنبه‌ای متفاوت به موضوع گردشگری می‌پردازند. همچنین، هر کدام از این گرایش‌ها، بازار کار مخصوص به خود را دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری مذهبی، کارآفرینی گردشگری، برنامه‌ریزی گردشگری، مدیریت هتلداری، جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری و… اشاره کرد.

در چه مقاطعی می‌توان رشته مدیریت گردشگری را  تحصیل کرد؟

در صورت علاقه‌مندی به این رشته می‌توانید تحصیلات خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ادامه دهید. سرفصل‌های ارائه شده برای رشته مدیریت گردشگری به صورت بین‌ رشته‌ای است. به این دلیل که دانشجویان بتوانند در عرصه گردشگری به یک مدیر کارآمد تبدیل شوند. در نتیجه، برای یادگیری تخصص‌های مختلف، سرفصل‌های این رشته مختلف است.

دروس مورد نیاز رشته مدیریت گردشگری در دبیرستان

از آنجایی که رشته گردشگری جزو رشته‌های دانشگاهی میان‌رشته‌ای است، در نتیجه دروس مختلف می‌توانند برای موفقیت در این رشته تاثیرگذار باشند. برای توسعه مهارت‌های فردی خود در دانشگاه خواندن دروسی مانند تاریخ، جغرافیا، زبان‌های خارجی، معماری، کشاورزی، باستان‌شناسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و… بسیار تاثیرگذار است.

همچنین، داشتن اطلاعات در زمینه تاریخ کشورها و ملل و آشنایی با فرهنگ جوامع مختلف می‌تواند در موفقیت آینده شغلی شما تاثیرگذار باشد. این پیش‌نیازها اگرچه بسیار ساده هستند؛ اما در بازار کار باعث تمایز شما با سایر رقیبان در این حوزه می‌شوند.

دروس دانشگاهی رشته مدیریت گردشگری

علاقه‌مندان به مباحث گردشگری می‌توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کاردانی با گرایش کاردانی حرفه‌ای گردشگری، در مقطع کارشناسی با گرایش مدیریت گردشگری، در مقطع کارشناسی ارشد با دو گرایش مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی جهانگردی و مدیریت جهانگردی گرایش برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی و در مقطع دکترا با رشته مدیریت گردشگری ادامه دهند.

دروس مهم دانشگاهی برای مقطع کاردانی رشته گردشگری

برخی از دروس مهم دانشگاهی برای مقطع کاردانی رشته گردشگری شامل موارد زیر است:

  • تاریخ ایران و جهان
  • جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی
  • بازاریابی و فروش در صنعت گردشگری
  • شناخت صنعت گردشگری
  • زبان خارجی
  • معماری
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات

دروس مهم مقطع کارشناسی رشته مدیریت گردشگری

در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید دروس تخصصی زیر شامل شناخت روحیات ملل، مدیریت بازاریابی و تبلیغات گردشگری، اقتصاد گردشگری، قوانین و مقررات حقوقی گردشگری، جغرافیای جهانگردی، باستان‌شناسی، آشنایی با موزه‌ها، شناخت صنعت گردشگری، جامعه‌شناسی گردشگری، تاریخ فرهنگ و هنر، اصول مدیریت و برنامه‌ریزی و… را بگذرانید.

دروس مشترک مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری

دروس مشترک مقطع کارشناسی ارشد شامل این موارد است: مدیریت بازاریابی در صنعت جهانگردی، اقتصاد صنعت جهانگردی، مدیریت منابع انسانی، روش‌های کمّی در صنعت جهانگردی، جغرافیای جهانگردی، مدیریت کیفیت جامع در صنعت جهانگردی، مبانی برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی، حسابداری مدیریت و سامانه‌های اطلاعاتی در صنعت گردشگری.

دروس تخصصی کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری

دروس تخصصی کارشناسی ارشد گرایش بازاریابی شامل رفتار مصرف‌کننده در جهانگردی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی بین‌المللی در جهانگردی است. اما در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مدیریت گردشگری گرایش برنامه‌ریزی توسعه باید دروس مدیریت استراتژیک گردشگری، سمینار در مسائل جهانگردی پایدار وبرنامه‌ریزی جهانگردی در کشورهای در حال توسعه را بگذرانید.

دروس تخصصی دوره دکترای رشته مدیریت گردشگری

دروس تخصصی دوره دکترای رشته مدیریت گردشگری شامل موارد زیر است:

  • اقتصاد و بازاریابی گردشگری
  • تجزیه و تحلیل مدل‌های کمّی و کیفی در مدیریت گردشگری
  • مدیریت ارتباطات در گردشگری
  • تحلیل مدیریت ساختار گردشگری کشور
  • مدیریت کارآفرینی در گردشگری
  • و…

بازار کار رشته گردشگری

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رشته گردشگری جزو یکی از پردرآمدترین رشته‌های در سطح جهان است.

بازار کار رشته مدیریت گردشگری وابستگی بسیار زیادی به کارآفرینی و ایجاد تنوع در چارچوب‌های کسب و کار دارد. در نتیجه، اگر قصد دارید تا بعد از اتمام تحصیلات در این رشته وارد بازار کار شوید، بهتر است در کنار یادگیری مهارت‌های تخصصی، نسبت به یادگیری مهارت‌های فردی خود نیز اهتمام داشته باشید. چرا که یادگیری این مهارت‌های فردی شما را از سایر رقیبان متمایز می‌کند و زمینه‌های موفقیت شغلی را فراهم می‌کند.

نقش گرایش رشته گردشگری در بازار کار رشته مدیریت گردشگری

به‌صورت کلی، با توجه به تخصص و گرایش رشته گردشگری خود می‌توانید بازار کار متفاوتی داشته باشید. به‌عنوان مثال، اگر رشته گردشگری گرایش مدیریت هتلداری را انتخاب کنید، اولویت کار شما در بخش هتلداری است. اما اگر گرایش بازاریابی را انتخاب کرده باشید، باید متناسب با تخصص خود شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انتخاب رشته مورد نظر، نسبت به آینده شغلی خود اطلاعات کسب کنید تا با علاقه به شغل خود وارد بازار کار در رشته مدیریت گردشگری شوید.

کارها و صنایع مرتبط با رشته گردشگری

در صورتی که در یکی از گرایش‌های رشته‌ گردشگری فارغ‌التحصیل شده باشید، می‌توانید در مشاغل مختلف و مرتبط با گردشگری فعالیت داشته باشید. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راهنمای گردشگری در ایران و جهانگردی در سایر کشورها
  • راهنمای طبیعت‌گردی
  • راهنمای زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم
  • بر عهده گرفتن مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
  • مدیریت برگزاری خدمات پذیرایی و تشریفات
  • تاسیس هتل و مهمانپذیر در شهرهای توریستی
  • راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای شمالی و پرجاذبه کشور
  • راه‌اندازی دفاتر خدمات مسافرتی جهت صدور و فروش بلیط‌های داخلی و خارجی
  • مسئولیت پذیرش و رزرو اقامتگاه‌ها
  • مشاور بازاریابی کسب و کارهای گردشگری
  • مشاور توسعه گردشگری
  • مدرس گردشگری جهت تدریس در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها
  • مشاور تحصیلی برای انتخاب گرایش مناسب گردشگری و برنامه‌ریزی
  • مشاور کارآفرینی در حوزه گردشگری

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه‌های ایران

اگر جزو علاقه‌مندان به رشته مدیریت گردشگری هستید، باید بگوییم که می‌توانید در داخل کشور در چهار مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل بدهید.

مقطع کاردانی رشته گردشگری در دانشگاه‌های ایران

مقطع کاردانی رشته گردشگری در ایران با گرایش کاردانی حرفه‌ای گردشگری در اکثر مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی کشور از جمله اصفهان، تهران، یزد، قزوین، هرمزگان، مازندران، مشهد آموزش داده می‌شود.

مقطع کارشناسی مدیریت گردشگری در دانشگاه‌های ایران

مقطع کارشناسی مدیریت گردشگری یا همان مدیریت جهانگردی در دانشگاه دولتی روزانه، شبانه و غیرانتفاعی پذیرش دانشجو دارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل می‌توانید یکی از شهرهای تهران، گیلان، مازندران، گلستان، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، قزوین، البرز، زنجان، قم، کرمانشاه، اردبیل، مشهد، سمنان و… را انتخاب کنید.

علاوه بر این، واحد دانشگاهی پیام نور نیز به‌صورت فراگیر اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کرده است. علاقه‌مندان به رشته مدیریت جهانگردی می‌توانند نسبت به تحصیل در این دانشگاه اقدام کنند.

مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه‌های ایران

در مقطع کارشناسی ارشد با دو گرایش مختلف امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت گردشگری برای شما امکان‌پذیر است.

برای این منظور کافی است تا در کنکور سراسری کارشناسی ارشد شرکت کنید و در صورت کسب رتبه قابل قبول در یکی از گرایش‌های بازاریابی جهانگردی و برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی اقدام به تحصیل کنید. این دو گرایش در رشته گردشگری در دانشگاه دولتی روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس آماده پذیرش دانشجویان علاقه‌مند و واجد شرایط در این رشته است.

مقطع دکترای رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه‌های ایران

در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌توانید بعد از شرکت در کنکور دکتری و قبولی در این رشته و انجام مصاحبه حضوری نسبت به ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری اقدام کنید. دانشگاه علامه طباطبایی تهران، غیرانتفاعی علم و هنر یزد، غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران از جمله دانشگاه‌هایی است که در مقطع دکترای رشته گردشگری دانشجو می‌پذیرند.

ادامه تحصیل رشته گردشگری در خارج از کشور

گردشگری یک صنعت جهانی است که بسیاری از کشورهای دنیا بر روی این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در حال تدریس این رشته در بهترین دانشگاه‌های خود هستند. اگر شما هم علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مدیریت گردشگری در بهترین دانشگاه‌های جهان هستید، دانشگاه‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

دانشگاه گریفیث استرالیا

شما می‌توانید از طریق مصاحبه در گرایش‌های مختلف مانند مدیریت مهمان‌نوازی بین‌المللی، تجارت و… در یکی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازید.

دانشگاه موناش استرالیا

این دانشگاه در رشته‌های گردشگری و جهانگردی از طریق مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو کرده است. شما می‌توانید در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه برتر استرالیا، اقدام به ادامه تحصیل کنید.

دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ

برای جذب در رشته گردشگری در یکی از سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه باید در آزمون SAT یا ACT نمره قبولی را کسب کنید. همچنین، بعد از مصاحبه تخصصی و قبولی در آزمون زبان انگلیسی این دانشگاه می‌توانید شرایط حضور در کلاس‌های درس آن را داشته باشید.

دانشگاه وست مینستر انگلستان

اگر علاقه‌مند به یکی از رشته‌های مدیریت جهانگردی و رویدادها، برنامه‌ریزی و مدیریت جهانگردی هستید، می‌توانید این دانشگاه را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. برای شرکت در یکی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیازی به آزمون یا مصاحبه نخواهید داشت.

دانشگاه پردیو ایالات متحده آمریکا

برای شرکت در رشته مدیریت گردشگری در یکی از سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا این دانشگاه می‌توانید با قبولی در آزمون‌های SAT، ACT، GRE، GRE و انجام مصاحبه تحصیل کنید.

دانشگاه سوری انگلستان

اگر مشتاق تحصیل در یکی از گرایش‌‌های گردشگری شامل رشته‌های مهان‌نوازی، مدیریت جهانگردی بین‌المللی، هتلداری بین‌المللی، مدیریت استراتژیک جهانگردی و… هستید، می‌توانید از طریق مصاحبه اقدام به تحصیل در این دانشگاه کنید.

 

گرایش‌‌های گردشگری

بازار کار رشته گردشگری در خارج از ایران

صنعت گردشگری جزو یکی از پردرآمدترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید که حقوق و مزایای بسیار زیادی دارد. در صورت داشتن مدرک گردشگری می‌توانید در یکی از این مشاغل در خارج از کشور مشغول به کار شوید:

  • مدیریت برگزاری مراسمات و مهمانی‌ها
  • مدیریت گروه خدماتی هواپیما و کشتی یا کار در این گروه‌ها
  • برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و کمپ‌های تابستانه
  • مدیریت خدمات مشتریان
  • بازاریابی
  • تور لیدر
  • مدیریت موسسات و آژانس‌های هوایی
  • مسئول مراکز اطلاعاتی توریستی
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیریت هتل، رستوران و کترینگ

جمع‌بندی

این رشته پردرآمد، مشاغل گسترده‌ای را شامل می‌شود. میانگین درآمد آن‌ها نسبت به سایر مشاغل بیشتر است. اگر می‌خواهید که از تحصیل در این رشته به درآمد بالایی برسید، محل زندگی شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که محل زندگی شما جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی داشته باشد، رونق کار شما نیز بیشتر است.

برای این منظور، رفتن به شهرها، کشورها و پایتخت‌های پرجاذبه، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را برای شما فراهم می‌کند. اگر شما هم تجربه‌ای از رشته گردشگری و فرصت‌های شغلی آن دارید، می‌توانید زیر همین پست نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.